Monday, September 9, 2013




  • Karangan jenis ini membicarakan dua sudut secara serentak iaitu sesuatu isu dan persoalan.
  • Setelah mengemukakan pengenalan (maksud atau definisi tajuk) perlu mentafsirkan tajuk sama ada benar atau salah, baik atau buruk, tetapi pendapat menjurus ke arah tajuk
  • Tulis bahagian isi ( pastikan anda dapat menyediakan 4 isi )
  • Setiap isi haruslah dibincangkan ( yang penting didahulukan )
  • Kamu harus mampu mengembangkan sesuatu isi ( perlu penghujahan yang benar dan logik )
  • Setelah siap mengembangkan isi kemukakan bahagian penutup ( berupa penegasan terhadap tajuk ).
Contoh karangan


Masalah kedatangan pendatang asing di negara kita.

          Setiap tahun negara kita menerima kedatangan pekerja asing yang bertali arus sama ada secara sah atau tidak sah kerana ekonomi negara ini yang bertambah pesat, bak kata pepatah "ada gula, adalah semut". Mereka bekerja dalam pelbagai sektor seperti perindustrian, pertanian dan juga pembinaan. Kebanyakan pendatang asing datang dari Indonesia, Myanmar, Filipina, Bangladesh, Nepal dan terdapat juga sebahagiannya yang datang dari negara Afrika. Kebanjiran mereka di negara ini telah mendatangkan pelbagai impak negatif.

          Dari sudut ekonomi, telah berlakunya masalah pengangguran dalam kalangan rakyat tempatan. Hal ini disebabkan oleh sikap sesetengah majikan yang lebih mengutamakan pekerja asing berbanding pekerja tempatan kerana pekerja asing sanggup menerima upah yang lebih rendah berbanding rakyat tempatan. Namun, pekerja tempatan sebenarnya bukanlah memilih sangat kerja atau terlalu mementingkan upah yang tinggi tetapi disebabkan kos sara hidup yang semakin lama semakin tinggi menyebabkan pekerja tempatan meminta upah yang lebih tinggi supaya mereka turut dapat merasa nikmat kemajuan yang ada di negara ini. Namun sikap sesetengah majikan yang lebih mengutamakan keuntungan mereka sahaja tanpa rasa tanggungjawab sosial terhadap rakyat tempatan menyebabkan mereka lebih menutamakan pekerja asing dan menganaktirikan pekerja tempatan. Sikap majikan seperti ini adalah seperti "anak diriba diletakkan, kera di hutan disusukan" dan akhirnya majoriti pekerja dalam sesuatu sektor itu telah dikuasai pekerja asing terutamanya sektor pembinaan.

          Implikasi dari sudut sosial pula boleh dilihat dengan bertambahnya kegiatan jenayah yang dilakukan oleh pendatang asing. Ramai dari kalangan pendatang asing ini yang terlibat dengan kegiatan ragut, pecah rumah, samun terutamanya di kawasan-kawasan yang berhampiran dengan rumah kongsi. Pada tahun 2007, sebanyak 2019 kes jenayah dilaporkan yang melibatkan pendatang asing. Selain itu, kehadiran mereka ke negara ini secara tidak langsung membawa masuk budaya mereka yang sebahagiannya bertentangan dengan norma hidup masyarakat tempatan. Contohnya mereka mengamalkan pergaulan bebas antara lelaki dan perempuan malah ada yang tinggal serumah tanpa ikatan perkahwinan yang sah. Ada pula yang tanpa segan silu meneguk arak di kawasan perumahan yang sebahagian besar penduduknya penduduk tempatan. Di bandar-bandar besar pula kebanjiran pendatang asing ini juga telah menimbulkan masalah setinggan disebabkan sewa rumah yang tinggi menyebabkan mereka menceroboh tanah-tanah kerajaan dan mendirikan rumah setinggan.

          Kehadiran pendatang asing ini juga menyebabkan merebaknya beberapa kes penyakit berjangkit. Mereka membawa sekali penyakit ke negara seperti kala azar atau demam hitam yang dipercayai dibawa oleh pendatang dari India, Bangladesh dan Myanmar. Menurut rekod Persatuan Perubatan Malaysia (MMU), penyakit berjangkit seperti batuk kering, malaria dan H1N1 adalah disebabkan interaksi rakyat tempatan dengan pendatang asing. Hal ini akan menyebabkan turunnya taraf kesihatan rakyat Malaysia.

          Hal ini baru masalah penyakit berjangkit, belum lagi masalah "penyakit hati". Berapa banyakkah anak gadis Melayu yang jatuh hati dengan ketampanan dan keromantikan 'Mat Bangla' hingga ada isteri yang meminta cerai dari suami kerana terpikat dengan mereka. Walaupun berkomunikasi seperti itik dengan ayam, tetapi apabila hati dah tertawan yang pahit pun manis rasanya bila ditelan. Anak gadis Melayu pula ramai yang hilang akal warasnya apabila sanggup berkorban apa sahaja asalkan dapat bersama orang yang disayang walaupun umur baru setahun jagung dan keperluan hidup pun masih ditanggung ibu bapa tetapi itulah penangan pendatang asing ini.

         Natijahnya, kebanjiran pendatang asing yang tidak terkawal ke negara ini lebih banyak mendatangkan impak negatif dari yang positif.  Oleh yang demikian, semua pihak mestilah ikhlas dan berganding bahu dalam menangani masalah kebanjiran pendatang asing ke negara ini. Kerajaan hendaklah berusaha untuk menghadkan kemasukan pekerja dari luar dan perlu mengutamakan pekerja tempatan. Sudah tiba masanya Malaysia  mengalihkan tumpuan pelaburannya kepada teknologi yang lebih tinggi dan berkaitan industri berintensifkan modal supaya pergantungan kepada pekerja asing dapat dikurangkan. 



9 comments:

  1. Selamat petang cikgu.Saya seorang pelajar yang bakal menduduki PT3.Bolehkah cikgu mengajar saya seba sedikit untuk menulis karangan yang cemerlang?

    ReplyDelete
  2. Ini alamat emel saya: sgananaathaa@yes.my

    ReplyDelete
  3. sangat padat dengan maklumat yang penting

    ReplyDelete
  4. Part yg jatuh hati tu lawak . good job btw . nice karangan . terima kasih

    ReplyDelete
  5. can u separate into point form pls...

    ReplyDelete

Followers

Contoh-contoh Karangan Bahasa Melayu PMR, Contoh Karangan Bahasa Melayu PMR Kertas 2.

Powered by Blogger.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Featured Posts

Follow Twitter Cikgu

Liked FB Page kami

Follow Kami di G+

Translate

Popular Posts